EĞİTMEN SÜLEYMAN YÜCEL


1913 yılında Burdur Mutasarrıflığı Tefenni kazası Türk Köyünde dünyaya gelen Süleyman Yücel’in babası köy hatiplerinden Hatıp İbrahim, annesi Salih Çavuş’un kızı Dudu Hanım’dır. Beş kardeşin en küçüğü olan Süleyman YÜCEL çocuk yaşlarda annesinin ölümü ile öksüz kalmıştır. Babası Hatip İbrahim ikinci evliliğini Hırcı Ömerlerden Keziban YALÇIN ile yapmıştır. Bu evlilikten de 3 kardeşi olan Süleyman YÜCEL 1933 yılında da babasını kaybeder. 1934 yılında Çanakkale şehitlerinden Şehit Ali Beyin kızı Şefika ARSLAN ile evlenir. Geçimini çiftçilikle yapan Süleyman aynı zamanda babası Hatip İbrahim tarafından okuma, yazma, ilim kültür konularında yetiştirilmiştir. Eşi Şefika 1944 yılında üçüncü çocuğunu doğururken vefat eder. Büyüğü 9 yaşında olan iki çocukla kalan Süleyman; çocuklarının bakımı için ikinci evliliğini 1945’te Ayşeana KUZUCU ile yapar.

1923 de kurulan genç Türkiye Cumhuriyeti her alanda yaptığı kalkınma hamlesinin bir başka ayağı olan eğitim konusunda da başlı başına bir devrim olan köy enstitülerini kurmuş; şehir ve köylerde okuma yazma bilen kişileri bu enstitülere toplayarak eğitim vermiş, eğitim meşalesini en ücra yurt köşelerine kadar ulaştırmıştır. 1945 yılında eğitmenlik (öğretmenlik) için başvuru yapan Süleyman YÜCEL Gönen Köy Enstitüsüne kabul edilir ve 6 aylık bir eğitim için Isparta Gönen’e gider.

Eğitimine 1945 yılı sonlarında başlayan Süleyman YÜCEL, 1946 Mayıs ayında Eğitmen olarak Anbarcık Köyüne atanır. Köyde eğitim verilecek ne bir okul ne de ders gereçleri vardır. Köye gelen Süleyman YÜCEL Anbarcık Köyü’ne ilk kez okul açmak için büyük bir çaba içine girer. Okulu açabilmek için gerekli araç gereçleri köylülerin yardımı ile tedarik eden Süleyman YÜCEL; okul olarak kullanılacak olan ve Anbarcık köyünün ilk başkomiseri olan Nuri PALABIÇAK (Ethem Hocanın Nuri) evinin tadilatını da imece usulü köylülerle yapar. Anbarcık köyünün ilk okulu olan bu ev zamanla yıkılmış olup şu anda yerinde Veli VURAL’ın evi mevcuttur. Bir dönem bu okul-evde eğitim öğretim işine devam eden Eğitmen Süleyman YÜCEL daha sonra şimdi oğlu İbrahim YÜCEL’in oturduğu evi Bayram Ali ÖZTÜRK’ten satın alır. 1947-1948 eğitim öğretim yılı bu okul-evde başlar. 1954 yılında Anbarcık köyüne devlet tarafından İlmak mevkiine ilk okul yapılır.

Anbarcık köyüne ilk kez 1946-1947 öğretim yılında okulu açan ve ilk Eğitmeni olan Süleyman YÜCEL aynı yıl Asiye SANCAR ile üçüncü kez dünya evine girmiştir. İlk evliliğinden 2,üçüncü evliliğinden 5 olmak üzere toplam 7 çocuğu olur. O yıllarda eğitim olmadığı için okuma yazma oranı bir hayli düşüktür. Gündüzleri okul çağındaki çocuklara eğitim veren Süleyman YÜCEL, geceleri ise eğitim çağı geçmiş her yaştan gence okuma yazma öğretmeye çalışmaktadır. Yoğun çalışma temposu 1954 yılına kadar sürmüştür. 1954 yılında ilk okul binasının yapılmasından sonra köye Karaköylü Ömer TUNCEL’in atanması üzerine Eğitmen Süleyman YÜCEL mesleğinden istifa ederek ayrılır. Köye bakkal dükkanı açar. 1957 yılında amansız bir hastalığa yakalanan Süleyman YÜCEL; kısıtlı yolculuk imkanları ile zorda olsa Burdur Devlet Hastanesine götürülür. Tedavi gördüğü Burdur Devlet Hastanesinde 1957 yılında vefat etmiştir.

Anbarcık Köyü’ne okulu açan ilk eğitmen Süleyman Yücel; doğduğu, büyüdüğü,okuma yazma öğretmek için gece gündüz çalıştığı köyüne zamanın kısıtlı ulaşım zorlukları nedeni ile getirilememiş ve Burdur şehir mezarlığına defnedilmiştir.

Ruhu şâd, mekanı cennet olsun.

KAYNAK:MERHUM EĞİTMEN SÜLEYMAN YÜCEL’İN EN BÜYÜK ÇOCUĞU 1935 DOĞUMLU İBRAHİM YÜCEL

Hiç yorum yok: